Søg

At illustrere for betalende kunder

Isabel Leal Bergstrands karriere som illustrator tog fart efter eksamen fra Beckmans designhøjskole. Hun har primært udført opgaver inden for redaktionel illustration, men også større vægmalerier og bogomslag. Hvordan får man egentlig sine første kunder som illustrator? Hvordan finder kunderne dig, og hvordan foregår arbejdet fra brief til levering af en færdig kreation? Læs om illustrativt arbejde, som skal leveres med fart over feltet og i løbet af korte deadlines, men som Isabel frem for alt beskriver som et utroligt sjovt og udfordrende job.

Isabel, hvordan har din unikke stil udviklet sig?

Da jeg gik på kunstskole, tegnede jeg meget med blyanter, relativt naturalistiske billeder. Jeg følte et stort behov for at tegne, men jeg fik ingen glæde ved tegningen. Så jeg besluttede, at jeg var nødt til at tegne på en anden måde. Jeg havde været lidt ængstelig for bruge farve i mine billeder, men tvang mig selv til at begynde at male med tuschpenne. Jeg købte en billig pakke hos købmanden og begyndte at prøve mig selv af. Jeg bemærkede, at jo mere farve jeg havde og jo mere utvungent jeg lod mig selv tegne, jo sjovere blev det, og jo lettere blev det for mig at visualisere og skildre forskellige typer temaer og emner, som jeg tidligere havde haft svært ved. Jeg sad ikke længere fast, og alt blev generelt mere inspirerende.

Jeg finder inspiration i naturen - vegetation og organiske former, overraskende farvekombinationer, mode og mennesker. Kunstnerne Nils von Dardell, Henri Matisses og Hilma af Klints er også nogle, der inspirerede mig, især i at turde bruge farve.

Har du nogen kunstnerisk teknik, som du foretrækker at arbejde med?

Jeg foretrækker at bruge tuschpenne, når jeg arbejder og tegner mest i hånden, en gang imellem afslutter jeg med lidt billedbehandling i Photoshop. I min tegning bruger jeg forskellige slags tuschpenne, både billige penne og finere og dyrere. Så længe de giver mig det udtryk, jeg leder efter og fås i flotte nuancer, så jeg er tilfreds. Jeg forsøger ikke at skitsere for meget, hvis jeg ikke behøver det, men prøver at gå i gang direkte på papiret, så udtrykket bliver mere spontant og legende. Hvis jeg skal tegne i stor skala, bruger jeg normalt forskellige Posca penne, de er enkle og effektive at arbejde med.

Har du en drømmeopgave?

Alt i stor skala er sjovt, synes jeg. Jeg vil gerne lave et rigtig stort vægmaleri. Eller at mine billeder kan væves til gardiner og tæpper. At se mine illustrationer i andre materialer er noget, jeg gerne vil lave i fremtiden. Emballage er også noget, jeg gerne vil arbejde mere med.

Hvordan fik du dine første kunder som professionel kreatør?

Jeg fik mine første betalende kunder, da jeg gik på Beckmans designhøjskole. Dengang var det kunder, som kontaktede mig, efter at de havde set mit arbejde på skolens hjemmeside. Sidenhen gik det slag i slag, efter at jeg var færdiguddannet, især med projekter inden for redaktionel illustration.

Hvordan finder kunderne dig?

Det er så forskelligt. Jeg tror, ​​at mange finder mig gennem tidligere job, jeg har udført, at de ser en illustration eller et maleri, som de kan lide, og så kontakter de mig. Jeg får også job igennem kontakter, folk jeg tidligere har samarbejdet med, som giver mig et tip eller andre kreative folk, som tror, jeg ville være egnet til et bestemt job. Men jeg forsøger også at afsætte tid til kontakte potentielle kunder selv fra tid til anden. Der findes jo en enorm og talentfuld gruppe, der arbejder professionelt som illustratorer, så konkurrencen er stor, jeg tør derfor ikke lade det være tilfældigt, at nogen kunde finder mig via fx Instagram eller min hjemmeside.

Hvordan foregår det, når du møder din kunder til et første møde?

Jeg mødes faktisk næsten aldrig med mine kunder. Kontakten foregår næsten udelukkende via mail, telefon eller Zoom. Nu med Covid-19 sker det virkelig ikke. Jeg får normalt en mail eller et telefonopkald fra en potentiel arbejdsgiver, hvor vi taler om, hvad de ønsker, deres tidsplan og forslag til betaling. Så sender de måske noget materiale, eksempelvis tekster eller inspirationsbilleder, og så går jeg normalt i gang. Ganske ofte er der fart over feltet med relativt korte deadlines, hvilket er både sjovt og udfordrende.

Hvor frit kunstnerisk spillerum får du normalt fra kunder?

Det er forskelligt fra job til job. Mange kunder har en klar idé om, hvad de vil have, længe før de hyrer en illustrator. Hvis jeg arbejder hen imod en tekst i en avis eller et bogomslag, så skal jeg jo forholde mig til det. Så kan jeg få temmelig mange retningslinjer. En gang imellem handler det om, at en kunde gerne vil have, at en illustration eller et mønster skal passe sammen med en eksisterende profil, en farve eller et logo, så er det en vigtig komponent at tænke over. Jeg oplever dog, at mange kunder, der kontakter mig, giver mig temmelig frie tøjler. Jeg har for nylig lavet et omslag til Svensk Bokhandels forårskatalog 2021 og der var spillerummet næsten 100% frit. Det var super sjovt, men også udfordrende, for så kan du næsten alt.

Hvordan foregår processen fra brief til færdigt arbejde?

Normalt får jeg en e-mail eller et telefonopkald med en forespørgsel om en opgave. Derefter følger et brief og måske et par spørgsmål frem og tilbage, en gang imellem et møde. Efter det plejer jeg at researche. Hvis det eksempelvis er en avisartikel, jeg skal illustrere, så læser jeg artiklen og lidt ekstra om emnet. Efter research begynder jeg normalt med at lave en grovskitse. Føles det godt, så laver jeg en lidt mere detaljeret skitse, som jeg sender til kunden til godkendelse. Når kunden har godkendt skitsen, så begynder jeg at tegne billedet. Jeg bruger ret megen tid på at vælge og teste mig frem til, hvilke farver jeg skal bruge til billedet, hvilke der passer godt sammen, hvilke der giver den rigtige følelse. Jeg tegner ofte billederne i dele, som jeg derefter scanner ind og sætter sammen digitalt. Derefter gennemgår jeg farverne på billedet en gang til, og måske forstærker eller nedtoner jeg lidt digitalt. At arbejde præcis med farverne er noget, jeg virkelig ikke vil stresse over. Efterfølgende sender jeg billedet til kunden til godkendelse.

Når jeg arbejder med eksempelvis et stort vægmaleri, så er det en lignende proces, men med nogle store forskelle. Emnet er normalt mere frit, så måske kigger jeg mere på stedet og hvad jeg føler mangler der. Måske er der et tema eller en rød tråd, der passer, noget der kan løfte stedet. Så begynder jeg at tegne. Skitsen skal være mere detaljeret, før jeg skal male, og det skal være et mere eller mindre færdigt billede med færdige farvevalg, fordi farverne skal bestemmes og købes på forhånd. Derefter skal skitsen godkendes af kunden. Efter godkendelsen køber jeg eller kunden maling, og derefter begynder jeg at male. Malearbejdet foregår ofte udendørs, så tidsrammen er normalt mere snæver, og man skal eksempelvis tilføje dage med dårligt vejr. Det er utrolig sjovt at male i stor skala, men også mere fysisk krævende.

Isabel Leal Bergstrand
Log ind

Choose your location