Illustrator Julia Szulc lærer dig tricks til at skabe dybde og struktur med en blyant.
Naturen er for mange en uendelig inspirationskilde. Med sine utallige former og spændende strukturer i form af træstykker, svampe, blomster, fjer og dyr er naturen en guldgrube for kunsten. Vil du lære at fange blødheden i et rådyrs pels og strukturen i en svamp med din blyant? Illustratoren Julia Szulc viser sine fremragende illustrationer og fortæller dig, hvordan du skaber dybde og struktur.
Julia, hvor finder du inspiration?
Jeg henter meget inspiration fra naturen. Jeg holdt ofte ferie i de polske bjerge, da jeg var barn, og det miljø har påvirket min æstetik utrolig meget. Dyr er et yndlingsmotiv, der ofte går igen i mine værker. Jeg samler også gerne forskellige genstande fra naturen såsom træstykker, svampe, blomster, fjer, som jeg så på forskellige måder anvender i mine illustrationer. Jeg føler generelt, at der er noget meget mystisk og smukt i de strukturer og former, som naturen skaber selv.
Hvilke blyanter bruger du, når du illustrerer?
Jeg tegner mest med en PILOT super grib 0,5 stiftpen. Hånden kan vænne sig til en slags blyant, så denne har jeg haft i flere år nu. Når det kommer til blødhed, bruger jeg enten 2B eller 4B stifter, for jeg oplever, at de er mest behagelige at tegne med. Mit stift-favoritmærke er uden tvivl Faber Castell. Hvis jeg tegner med en almindelig blyant, kan jeg bruge en endnu blødere blyant som 6B, men med stifter føler jeg, at graden af blødhed ødelægges for let.
Kan du beskrive din arbejdsproces?
Når jeg har besluttet motivet, begynder jeg med at tegne konturerne. Så tegner jeg først et tyndt lag med blyant, hvor de mørke dele er på billedet. Derefter tilføjer jeg forsigtigt lag på lag af blyant. Det er i dette lag på lag arbejde, at man får dybden og følelsen i strukturen. De fine forskydninger, der findes i skyggerne i det objekt, du tegner. Dog kan det kan være svært at vide, hvornår man skal stoppe. Det er mindst lige så vigtigt ikke at tildække de lyseste dele for meget, så du ikke mister kontrasten og tegningen begynder at føles flad.
Hvad har hjulpet dig i din udvikling?
Det, der har hjulpet mig i min udvikling, er, at jeg er ret stædig, når det kommer til tegning. Jeg kan kaste mig ud i at tegne et objekt, selvom jeg synes det er meget svært. Det er især i de tilfælde, hvor det er svært, og du støder på problemer, at du lærer nye løsninger og udvikler dig.
Øvrige tips
Et taknemmeligt værktøj til at skabe glatte overgange under skyggelægning er en tegnestub. Jeg har dem i flere størrelser. Meget gode at bruge, når man fx tegner dyrepels for få den "fluffy", bløde struktur.
Julia SzulcFoto: Fotografen, der tog billedet af Julia i sit atelier, hedder Johan Sundell. De tre billederne nederst på siden hedder "Fusion" og er et samarbejde med fotograf Isabell N Wedin for Ikea.