Begynd at male med akrylmaling
Kunstneren Amanda Egnells smukke akrylmalerier skildrer naturen fra et fugleperspektiv. Fra sit galleri i Göteborg bruger hun sine dage på at skabe abstrakte malerier i smukke farvekombinationer. Tag et kig på Amandas bedste tips til at komme i gang med at male, og måske tør du prøve nye teknikker, der tager din kreativitet til det næste niveau.
Hvor kommer din interesse for kunst fra?
Jeg har altid været en kreativ person, som har haft et stærkt drive og behov for at skabe, med mange ideer og tanker indeni mig, der bare skal ud. I mange år var kunsten sat i baggrunden, mens jeg arbejdede og studerede, men for lidt over et år siden begyndte jeg at tage min kunst seriøst og åbnede mit eget galleri i Göteborg. Nu har jeg været kunstner på fuld tid i næsten et år, og jeg elsker det og den frihed, det giver mig.
Hvad vil du formidle med din kunst, og hvor finder du din inspiration?
I min kunst skildrer jeg naturen fra et fugleperspektiv. Jeg maler ofte efter impuls og instinkt, hvor jeg stoler på min kreative proces. Jeg får også inspiration fra, når jeg rejser verden rundt. Når jeg kommer hjem fra en tur, bliver jeg ofte fyldt med nye ideer.
Kan du give nogle tips til den person, der vil begynde at male?
Du kan vente med at købe alle de forskellige farver med det samme. Du kommer langt med farverne hvid, gul, rød og blå. Mine favoritter er titanhvid, kadmiumgul, kadmiumrød, Alizarin Crimson, Phthalo blå. Det bliver ikke så dyrt for pengepungen, og du vil også lære at blande farver, hvilket er super sjovt og gør dig til en endnu bedre kunstner. Når det kommer til specifikke mærker, så er mine favoritter Amsterdam, Liquitex og Winsor og Newton. Deres farver sælges i både studio- og artistkvalitet. Prøv at udfordre dig selv og turde prøve noget andet end kun pensler - det er nemt at holde sig til penslerne. Jeg elsker paletknive, når jeg maler med akrylmaling. Paletkniven fås i flere forskellige størrelser og designs. Med den bliver det muligt at lægge et lag våd maling på et andet lag våd maling, uden at lagene bliver opløst i hinanden. Du kan oprette så mange lag, du vil. Så prøv at give dig selv et forbud mod at bruge pensler i et stykke tid og find modet til at prøve paletknive. Eller hvorfor ikke prøve forskellige svampe eller kreere kun med fingrene.
Når jeg har holdt maleraftener i mit galleri, er det nogle gange sket, at folk har været utilfredse med, at deres færdige maleri ikke lignede det billede, de havde i tankerne. Det kan sommetider også ske for mig. Et tip er ikke at se dette som en fiasko. Fortsæt i stedet med at skabe og turde prøve nye motiver og teknikker. Det er ligegyldigt, hvis dit maleri ændrer sig, se det som en del af skabelsesprocessen. Et maleri, som skulle forestille en sø, kan måske blive til en smuk horisont i stedet, og måske er den smukkere, end hvad søen var blevet til. Lad det ske og glæd dig over hver del af dit maleri. Stol på din proces og dit eget instinkt.
Kan du fortælle os om den kreative proces - fra et hvidt lærred til et færdigt maleri?
Min kreative proces begynder normalt et par dage eller uger, før jeg begynder at male, og den foregår i mit hoved. Når jeg har bearbejdet ideen, går jeg til mit galleri og henter alt, hvad jeg har brug for. Normalt lytter jeg til musik eller en podcast, når jeg maler, det får mig til at slappe af. Jeg starter normalt med at grunde lærredet med en grunder til akrylmaling. Oftest bruger jeg en akrylbaseret Gesso, som bliver en grundfarve. Dette er vigtigt, eftersom farven klæber bedre til lærredet og reducerer farveoptagelse. Derefter plejer jeg at skitsere direkte på lærredet. Jeg foretrækker at tegne med kul, fordi jeg synes, det er let at arbejde med. Ydermere deler jeg normalt lærredet op i forskellige sektioner og skriver en lille note om, hvilke farver jeg skal bruge hvor. Så går jeg i gang med farverne. Jeg bruger meget akrylmaling til at skabe lag og bruger paletknive eller fingre. Jeg tegner farven i forskellige retninger og vinkler for at skabe forskellige dimensioner. Jeg arbejder med meget farve og lægger lag på lag for at få en smuk struktur frem. Nogle dele skygger jeg for at skabe en dybde og forskydninger. Når maleriet er færdigt og tørt, behandler jeg det med en UV -beskyttelse, der beskytter mod solen og smuds.
Hvilket råd vil du give andre kunstnere?
Du skal stole på dig selv, fordi du har det i dig. Lad det ske og stol på processen og det, som vokser frem. Du er den bedste til præcis det, du laver, og det gør dig unik.
Amanda Egnell