Søg

Bogdesigner Lisa Benk fortæller om collage, inspiration og om hvordan et godt bogomslag skal se ud.

Lisa Benk arbejder med bogdesign og kan lide at arbejde med collage og håndskrevet typografi. Efter en uddannelse i grafisk design og kommunikation i Norrköping flyttede Lisa til Stockholm hvor hun arbejdede hos bogforlag. I dag er hun freelancer på fuld tid. Følg med, når Lisa fortæller mere om collage, hvordan hun arbejder, og hvor hun finder sin inspiration.

Hej Lisa! Du har designet en masse bogomslag. Hvordan skal et godt omslag se ud?

Jeg tror ikke, man kan svare på det! Et omslag skal tiltrække, men samtidig fortælle noget om indholdet. Et godt omslag behøver egentlig ikke altid at være noget, du synes er "pænt". Der er nogle genreomslag, som for eksempel ser krimiagtige ud på en særlig måde, eller feelgood-romaner, der måske ikke er de mest æstetisk tiltalende. Men du er med det samme helt med på, hvad der er hvad - og af den grund kan det være et godt omslag.

Personligt kan jeg godt lide en blanding af illustration og rimelig stor typografi, og ubestrøget papir, gerne farverigt, men stadig ikke for skrigende. Jeg kan også godt lide, når man føler, at hvælvingen er udført omhyggeligt på papir og indbinding. Samtidig skal et bogomslag helst fungere digitalt selv som et lillebitte billede - hele pakken er vigtig!

Du har lavet omslaget til Senseis portefølje af Hiromi Kawakami. Fortæl os, hvad du tænkte, da du designede omslaget.

Det er en lille, stille kærlighedshistorie, og ønsket lød på et temmeligt “nøgent” omslag. Jeg ville fange noget lidt skrøbeligt og rørende, så det blev til en simpel symmetrisk komposition. Jeg ville indfange en følelse af Japan uden at gøre det alt for indlysende, og det røde træ er derfor inspireret af Japanske træsnit. Jeg har tegnet skrifttypen i hånden på computeren, lidt lige og kantet, men stadig simple linjer. I bakspejlet kan jeg mærke, at det sådan jeg opfatter det japanske sprog og dets tegn. Jeg har selv studeret japansk, så dette er et bogomslag, som ligger mit hjerte nært.

Fortæl os lidt om, hvad collage er, og hvordan du arbejder med collage.

Collage er et billede, der består af forskellige slags objekter og materialer. Det kan være, at du skærer dele af for eksempel fotografier ud og derefter sætter disse sammen til et nyt billede. Jeg bruger hovedsageligt overflader, jeg finder, og som jeg derefter bruger til at klippe mine egne former ud fra. De kan derefter blive en del af en illustration - måske på et bogomslag. For eksempel lavede jeg mit eget projekt med udskårne skåle og krukker. Så sad jeg og bladrede i aviser for hvad der kunne være en dejlig "glasur", og når jeg fandt en, klippede jeg ganske enkelt en lille krukke eller en skål ud af det. Måske kan det være lidt lille del af et fotografi af en sofa eller en pudset væg, men hvis du ved, hvad du leder efter, kan du finde det overalt.

Hvordan tænker man på kompositionen af ​​billeder?

Jeg forsøger at skabe en slags balance og harmoni. Det er svært at give tip til, hvordan man gør dette godt, for det handler tit om mavefornemmelse. Det, der kan hjælpe, er at printe det, du laver på computeren, hænge det op på væggen og tjekke det der. Så kan du ofte se, om layoutet er lidt tungt i bunden eller skævt i en eller anden retning. Det sjove ved bogdesign er, at du altid skal forholde dig til både billede og tekst, som skal balanceres mod hinanden. Hvis hele teksten er til højre, kan den stadig afbalanceres, hvis tyngdepunktet i illustrationen eller billedet er til venstre.

Hvis du har svært ved at finde mavefornemmelsen, kan du altid begynde med de klassiske gitter-systemer, f.eks. "The rule of Thirds", og dele overfladen i tredjedele både i højden og længden - og placere hovedobjektet, hvor to linjer skærer hinanden.

Hvordan arbejder du med tekst og komposition på et bogomslag?

Jeg kan virkelig godt lide at håndskrive typografien på bogomslag. Jeg tror, ​​det giver et mere levende og mindre stift udtryk, og det gør samtidig kompositionen lettere, fordi du kan styre, hvor store bogstaverne er i forholdtil hinanden, og hvordan de ligger uden at miste følelsen af, at bogstaverne hænger sammen. Typografien bliver som et billede i sig selv! Dette er for eksempel flot, hvis du skal lave en bogserie med flere omslag, der skal hænge sammen - men som måske har titler af meget forskellig længde. Så synes jeg det er lettere at løse problemet med at skrive i hånden og lave teksten som en del af billedet i stedet at bruge skrifttyper fra computeren.

Hvor finder du inspiration?

Jeg kigger en hel del på Pinterest, gemmer alt muligt grafisk og går ofte tilbage og kigger i mine mapper. Det er supersjovt at se på, hvad andre bogdesignere laver, og gå rundt i en boghandel og se på allerede designede bøger og lade sig inspirere af typografiske løsninger og materialevalg. Du lagrer på en måde ideer i hukommelsen, og så kan du vælge og kombinere dem, når det rigtige projekt dukker op.

Jeg er også inspireret af kunst fra Paul Gaugain, Henri Matisse og Tove Jansson. Farvekombinationer er også ofte et fundament i det kreative. At du ser en flot farveskala, og så begynder du at arbejde med det. Og så selvfølgelig bogen selv! Historien og karaktererne. Det er det, der er så godt ved bogdesign, at du altid har en tekst at læne sig op ad, så du ikke behøver at skabe noget ud fra ingenting.

Hvordan overfører du collagen til et færdigt billede, der skal trykkes på fx et bogomslag?

Jeg klipper dele af farvet papir, fra aviser eller hvad jeg har derhjemme, enten analogt med saks eller direkte på min computer med markeringsværktøjet i Photoshop. Hvis det er analogt, scanner jeg det. Men altid alle dele for sig! Og så sætter jeg det sammen i computeren. Jeg vil ikke begrænses ved, at jeg limer noget sammen, som jeg så ikke kan skille ad. I computeren er der frihed til at ændre og flytte og måske ændre størrelse på nogle dele og så videre. Nogle gange rydder jeg billedet i Photoshop og gemmer det med gennemsigtig baggrund. Selve bogomslaget laver jeg altid i Indesign, og det er her, billede og typografi kan sameksistere og finde deres respektive pladser.

Når jeg håndskriver typografi, gør jeg det altid i sort, gerne med en pensel og indian ink eller en god tusch. Derefter scanner jeg den ind og skifter normalt til filformatet bitmap. Så har jeg ikke behov for at fritlægge og risikere, at den håndskrevne fornemmelse forsvinder. Og så kan jeg ændre farven på teksten i InDesign. Jeg har næsten aldrig et færdigt billede i hovedet af, hvordan noget skal være, men jeg prøver mig frem. Jeg er blevet tryg ved, at det normalt bare løser sig, når man arbejder på det. Du flytter ting og skifter farve, indtil det virker rigtigt. Nogle gange kan tingene løse sig om natten, når man sover. Jeg tror, ​​det er en nøgle i arbejdet med design at lade tingene hvile og se på det igen med friske øjne. Lige pludselig kan noget, der føltes ufærdigt i går, føles perfekt i dag.

Du finder flere bogomslag og illustrationer af Lisa på lisabenk.se.

Log ind

Choose your location