Kickstart din kreativitet med tips fra illustratoren Isabell Leoson
– Det evige spørgsmål – hvordan lærte du at male? Jeg har altid haft svært ved at svare på det. Jeg lærte aldrig at male. Jeg fortsatte bare med at male, stoppede aldrig med at kradse noget ned i regnehæftet og fortsatte med at male øjne i lærebøgerne. Jeg sad og tegnede derhjemme, selv da alderen for det egentlig var passeret.
– Jeg indså for nylig, at jeg tidligere havde forudsat, at det, jeg malede, skulle blive pænt. Jeg har jo altid tegnet, på en eller anden måde, altid. Og så er man selvfølgelig god til det, ikke sandt? Fordi jeg er dygtig til det, jeg kan. Jeg kunne male et ansigt, helst forfra, og jeg vidste, hvor jeg skulle lægge skyggerne. Jeg syntes, det var lidt sværere i vinkler. Jeg kunne ikke male hænder. For det havde jeg ikke øvet mig på. Heller ikke dyr, landskaber eller bygninger. Ingen af de ting kunne jeg male. For når jeg gjorde det, blev det grimt.
– Så jeg fortsatte med at male ansigter forfra, fordi folk sagde, at jeg var god til det, jeg lavede. Men jeg endte ofte i nedture og mangel på inspiration. Jeg tror, at det let bliver sådan, at man kun maler det samme - altså når man kun maler det, man allerede kan. Jeg indså, at jeg var holdt op med at lære at male, fordi jeg var stoppet med at udvikle mig. Jeg sad og malede nøjagtig det samme på forskellige måder, og det gav mig ingenting.
– Så jeg begyndte at skitsere mere, prøvede, havde svært med vinkler, lærte vinkler, kalkerede, googlede. Jeg har utallige fotos af mig selv, hvor jeg vender hovedet i forskellige retninger. Jeg har malet så mange sindssygt grimme malerier. Jeg lavede skitser, som jeg rev i stykker. Jeg har overmalet så mange lærreder, men jeg har aldrig udviklet mig så hurtigt, som jeg gør nu.
– I dag har jeg lettere ved at komme ud af en nedtur, og jeg gør det på tre forskellige måder:
• Jeg maler noget meget enkelt, noget jeg er selvsikker på og kan. Det giver mig selvtillid at starte noget nyt.
• Jeg skitserer noget nyt, forsøger at male noget, jeg aldrig har malet før med den holdning, at det “skal smides ud senere”. Så uden en holdning om, at nogen skal se det, eller at det skal være smukt eller realistisk. Bare for mig selv.
• Eller jeg googler noget, jeg gerne vil lære at male og tegner af efter det. Måske bare holde et stykke papir mod skærmen og følge linjerne. Vupti, jeg malede noget nyt, jeg ikke kunne! (Ja, man må gerne snyde.)
– Et godt tip er også at have alt tilgængeligt. Jeg har al maling, alle pensler og alle de halvfærdige malerier i mit køkken. (Tja, lige køkkenet er måske ikke det optimale). Det er derfor meget let for mig bare at komme i gang, der skal ikke findes noget frem. Lad kunsten være let tilgængelig i dit hjem! Jeg har fuld forståelse for manglende plads (som sagt, køkken-atelier), men har du et ekstra værelse derhjemme, så lad malingen stå fremme og hav altid en pensel i et vandglas. Men for de mere plads-udfordrede, hav alt samlet i en skuffe, som du bare skal trække ud, eller opbevar alt på den samme hylde i et skab. Det skal være let at komme i gang.
– Lav en hurtig skitse, tag et lærred frem og lav noget abstrakt med dine yndlingsfarver eller nyindkøbte farver, du ikke rigtig har turdet åbne endnu. Mal din stol, vægur eller køkkenarmatur. Se hvordan andre gør det! Tjek instagram, pinterest, bliv inspireret! Det vigtigste i at lære at male er faktisk at gøre det. Hvis det bliver grimt? Kun godt. Ellers bliver du aldrig dygtig.
Produkt-tips til at sætte gang i din kreativitet
– Lysbord. Man skal kalkere og burde endda gøre det mere! Det er en fantastisk måde at få gang i dit maleri igen. Mal af fra noget, du har lavet tidligere og udvikl dine egne værker, eller mal en person fra et magasin eller hvad du nu vil øve! Det er meget fleksibelt og udviklende.
– Akryl- eller olieblok. Du kan faktisk male med tunge farver på papir. Jeg elsker det. Jeg gør det ofte, når jeg har noget mindre, jeg vil lave, så kan man meget lettere indramme værkerne, hvilket jeg synes er sjovt. Ellers gør jeg det, når jeg har en god idé, men først vil teste ideen, før jeg smider den på et lærred. Der er en stor fordel ved først at kunne skitsere ideen med en blyant. Personligt synes jeg, at hvis man skal have en enkelt blyant, så skal man have en 2b. Det er super standard, men glem det aldrig: 2b.
– Akrylmaling. Den tørrer hurtigt, er let at vaske af pensler, kan fortyndes med vand, og så er den venlig mod tegnebogen. Hvis dette ikke er en startpakke til maleri, ved jeg ikke, hvad er!