Se, hvordan illustratoren Karin Ohlsson (Bahkadisch) maler med Gansai Tambi.
Illustratoren Karin Ohlsson er en flittig bruger af akvarelfarverne Gansai Tambi fra Zig Kuretake. Vi har haft fornøjelsen af at følge hende trin for trin, mens hun skaber sin illustration – fra skitse til færdigt motiv. Her nedenfor fortæller Karin både i tekst og billeder om sin proces, og hvilke produkter hun har brugt.
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/Bahkadisch-karin-ohlsson-step-by-step-citronvas.jpg)
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/citronvas-6-ny.jpg)
Til dette billede lavede jeg først en skitse. Normalt tegner jeg mine sorte konturer direkte på akvarelpapiret, men nogle gange er det rart at have en blyantsskitse som grundlag. Skitsen laver jeg på et separat A4-papir, hvorefter jeg bruger en lysboks til at overføre den til mit akvarelpapir. Grunden til dette er, at jeg ikke vil skulle viske min blyantsskitse ud, når de sorte linjer er færdige. Her har jeg brugt en Kuretake Bimoji Fude Brush i næstmindste størrelse samt en Mangaka fineliner.
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/citronvas-2-ny.jpg)
Når mine konturer er på plads, finder jeg min trækasse med akvarelfarver fra Zig Kuretake frem. Jeg har brugt den meget og har fundet mine yndlingsfarver, som jeg ofte anvender. Da der er 100 farver at vælge imellem, blander jeg dem sjældent i min farvekop, men bruger dem, som de er, og lader dem blande sig direkte på papiret i stedet. På bladene i dette billede har jeg for eksempel brugt Sap Green og Sap Green Deep. På citronerne har jeg anvendt Cadmium Yellow og Aureolin. I mine første lag maler jeg med teknikken "vådt i vådt". Det betyder, at Sap Green ikke får lov at tørre, før jeg tilføjer en smule Sap Green Deep for at opnå forskellige nuancer i det grønne. "Vådt i vådt" resulterer i, at farverne flyder sammen og danner en gradient fra den ene farve til den anden.
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/citronvas-3-ny.jpg)
Når mit første lag farve er tørt, kan jeg godt lide at tilføje et nyt lag, hvor jeg fokuserer på forskellige detaljer. Jeg tilføjer for eksempel blå striber på vasen, mørkere områder på fjeren og grønne detaljer på bladet.
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/citronvas-4-ny.jpg)
Når jeg er tilfreds med akvarelfarverne, vender jeg tilbage til min fineliner. For mig er dette nok den bedste del! Jeg tilføjer sorte detaljer ovenpå akvarellen. Når alle de små sorte streger er på plads, er billedet færdigt!
![](/dokument/bibliotek/Image/inspiration/karin-ohlsson-citronvas/citronvas-5-ny.jpg)