Lær mere om at udtrykke sig med bogstaver
Jonathan Faust har specialiseret sig i typografi og konceptuelt emballagedesign. Han har derfor stor erfaring med at skabe bogstaver, både analogt og digitalt. Lær mere om, hvordan man kan udtrykke sig med typografi, og hvordan man for eksempel laver et håndskrevet logo.
Hvad er typografi?
Typografi er groft sagt den måde du bearbejder bogstaver på. Det kan være alt fra valget af den skrift du læser nu og de justeringer der gør den letlæselig, til tatoveringen af din ekskærestes navn på underarmen, som er håndtegnet af en tatovør syd for grænsen. Der er uendeligt mange regler og regelryttere man skal kunne håndtere, men for mig er det egentlig bare en måde at udtrykke sig på via bogstavernes former.
Hvordan opdagede du typografi?
Min far er skiltemaler af den gamle skole, og jeg har derfor altid haft bogstaver og skilte omkring mig. Der var tuscher og papir i overflod, så min barndom gik primært ud på at klatre i træer og tegne. Men min interesse for at tegne bogstaver tog først rigtig fart da jeg så Wild Style første gang og kastede mig ud i graffiti i halvfemserne.
Jeg blev dog aldrig den helt store graffiti-kriger, da jeg gik for meget op i detaljerne og tog mig for god tid(det gør man kun en gang). Derfor gik jeg i lære som skiltemaler og kunne lige pludselig male bogstaver for penge i stedet for at betale dem.
En af mine første opgave var noget så tørt som at restaurere en flere hundrede år gammel præstetavle. Jeg skulle forstå og undersøge den skriveskrift der var udviklet af en tidligere skiltemaler, for så at gengive hans arbejde og skrive den nye præst på med pensel og maling. Hvis man lavede fejl(og dem er der ved gud mange af) skulle man få det til at ligne det var overlagt. Det forsøger jeg stadig den dag i dag.
Jeg fik lov at være helt tæt på de dygtigste håndværkere i faget. De fik det at håndtere kringlede bogstaver og pensler til at ligne en leg, men jeg måtte jeg hurtigt indse at det krævede meget arbejde at komme derhen. Der er desværre ikke mange tilbage af dem, men jeg er utroligt glad og stolt over at have lært fra dem og fået den erfaring med mig.
Hvilke materialer bruger du?
Jeg ville ønske jeg kunne sige at jeg elskede at eksperimentere og kaste mig ud i diverse analoge materialer, men det ville være en lodret løgn. Jeg har dog testet og prøvet mig frem i mange år og har nu fundet det der virker bedst for mig. Da jeg er venstrehåndet har tørretid og sugeevne en essentiel rolle, så det har nok også altid sat visse begrænsniger. Blyant, viskelæder, papir og tusch. Det er ikke meget mere avanceret end det.
- Uni Pin 0.05 til små detaljer og 0.8 til udfyldning. Det kan virker lidt fjollet med så små tuscher, men de har den flotteste sorte farve, der tørrer lynhurtigt. Og så er de helt vildt præcise.
- Pentel GraphGear stiftblyant. Bare en klassiker som aldrig svigter.
- Tombow Mono Zero viskelæder. Et spinkelt men stabilt viskelæder der er meget præcist.
- Tombow Dual Brush pen. Den bedste brush pen til kalligrafi hvis du spørger mig. Brug evt. deres Fudenosuke til mindre skrift.
- Og så bruger jeg egentlig kun en slags papir. Marker paper. Det er bleedproof og helt glat, så man får et godt skriveflow.
Du laver håndskrevne logoer, hvordan ser processen ud fra skitse til færdigt logo?
Det starter som regel med helt banale blyantskitser. Jeg fokuserer ikke på kontrast og skønhed. Kun på stil, flow og sammensætning af bogstaver. Leder ofte efter de flotte sammensmeltninger og noget der kan gøre det unikt. Når jeg har lidt forskellige flows afprøver jeg det med min brush pen, hvor der tit opstår andre former og forbindelser. Når jeg har sat mig fast på en form, skriver jeg igen med min brush og justerer med uni pins for at sikre balance og stramme kurver.
Next step er digitalisering hvor jeg tager billede af min tegning og begynder at bearbejde det i Illustrator. Denne del tager oftest længst tid, da jeg nu har mulighed for at gå ned i detaljer og afprøve ting meget nemt. Til sidst printer jeg i diverse størrelser og tester læsbarheden.
Har du et råd til en, der vil starte med håndskrevet typografi?
Gå grundigt til værks og vær nysgerrig. Kan klart anbefale at dykke ned i kalligrafi og undersøge hvorfor de enkelte bogstaver ser ud som de gør. Forståelsen af kalligrafiens regler og rytme er nødvendig for at tegne andre stilarter, da alt i bund og grund går tilbage det håndtegnede bogstavs udformning. Og så vil jeg klart anbefale at starte ud med en blyant og skrive en masse ord.
Gem din brush lidt, da den kun gør det hele mere kompliceret. Lige så snart overgangene fra bogstav til bogstav sidder på rygraden kan du begynder at øve kontrast ved at trykke hårdere når skriveretningen går nedad. Man får overskud når man kan det basale og jo mere overskud man har når man skriver, jo nemmere er det at fokusere på flow, stil og balance. Det kan se nemt ud når man ser tutorials, men der ser man ikke de mange års øvelse underviseren har brugt på at komme derhen, så accepter fejlene – det er jo ikke en præstetavle.
www.jonathanfaust.com
Instagram: @jonathanfaust